Saturday, March 5, 2011

Apple Cake




kite dah lama simpan resepi ni...Alhamdulillah, semalam ade orang jaga Encik Si Kicik, Mr.M..so dapat la kite spend time kat dapur jap..thank to my bro-in law..hehe kek ni asalnya bulat, tapi kite buat toppingnya lambat coz Mr.M nak mama dia..so kek nya jadi separuh la sebab kite ngap dulu..hehe.. xrugi mencuba sebab enak rasanya..


kite xsuka kek buah..tapi kek ni berjaya wat kite suke..hehe so korang cuba la..

Bahan-Bahannya:
  1. 1 biji epal (dibuang kulitnya dan potong kiub-kecil2 molek gitu)
  2. 100g mentega
  3. 80g gula ising + 2sudu besar gula
  4. 2 biji telur
  5. 100ml fresh cream / whipping cream - kite xletak pun..
  6. 150g tepung gandum
  7. 1 sudu kecil baking powder

Cara-Caranya:

  1. Epal yang sudah dipotong digaul dengan 2 sudu gula dan dimasak hingga lembut. ketepikan dahulu.
  2. pukul mentega sehingga jadi bentuk krim, masukkan gula ising, pukul hingga putih.
  3. masukkan telur satu per satu sambil dipukul.
  4. masukkan pula fresh cream. kacau sebati.
  5. kemudian masukkan tepung gandum yang telah diayak dengan baking powder. kacau sebati.
  6. masukkan epal bersama air yg keluar dari buahnya, kacau.
  7. masukkan dalam loyang bakar dalam 180c 30 minit.
selamat mencuba!!!

2 comments:

ainol said...

ptt mu bubuh krim merah jem...bru menjilat jari..haha

JaMiLa said...

haha..tu la, xingat lak..merah itu mengancam..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...