Sunday, April 17, 2011

Sup Cendawan

kengkawan sesayuran dalam 1 mangkuk... =)

salam..kite teringat time zaman study kat UTM Kuala Lumpur dulu..huhu rindu jugak nak jenguk tempat study kite dulu tapi x berkesempatan lagi.. bukan ape..kite teringat plak zaman dok hostel dulu..kite n roomate suka sangat makan sup cendawan, ikan bilis masak kicap kat medan selera Semarak tu..hehe

sesuai kan untuk yang berdiet..hehe

bila kite dah kahwin ni, encik suami pulak suka makan makanan bersup ni..kadang-kadang tengah2 malam nak makan sup..so kite buat la sup late night punya..tapi xper la..sup xsusah pun kan..huhuhu

ok ni resepinya..
nampak berminyak pula hehe..tapi ni effect flash la..hehe

Bahan-bahan:

  1. cendawan-seberapa banyak yang suka.. =)
  2. 1 batang saderi
  3. beberapa helai daun pudina
  4. 1 biji tomato- belah 4
  5. bawang besar -dimayang
  6. 1 batang serai
  7. 1 helai daun limau purut
  8. 1 ulas bawang putih
  9. 3 ulas bawang merah
  10. 1 bunga lawang,  kulit kayu manis 
  11. 1 kiub pati ayam maggi
  12. 3 sudu besar susu cair
  13. garam n perasa
Cara-caranya;
  1. bawang merah, putih, bunga lawang, kulit kayu manis ditumis dengan sedikit minyak hingga naik bau.
  2. masukkan 4 cawan air dan masukkan kiub pati ayam-kacau hingga sebati...
  3. masukkan cendawan, batang sederi, daun pudina, daun limau purut, bawang besar-kacau..
  4. masukkan susu, garam & perasa-kacau lagi
  5. bila sudah mendidih masukkan tomato..kacau sekejap dan tutup api.
  6. siap..hias sedikit dengan daun pudina..
sedap juga letak daun pudina ni..bau wangi n mint sedikit..hehe try la..

2 comments:

nona nadnordin said...

nak nasi goreng ladna. sini xde orang reti buat pun jem . huhu.

JaMiLa said...

uppss..kite pun xtau camne rupenye nasi grg tu..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...